Skip to Content
Factcheckers: witte eieren zijn beter voor het milieu dan bruine, en eet je wasmachine echt sokken op?

Factcheckers: witte eieren zijn beter voor het milieu dan bruine, en eet je wasmachine echt sokken op?

Thomas Vanderveken, Britt Van Marsenille en Jan Van Looveren ontdekken in Factcheckers dat witte eieren beter zijn voor het milieu dan bruine, en zetten daarom een grote actie op om het witte ei te promoten - met heuse kippenpakjes aan. Drie supermarkten springen mee op de kar en bieden tijdens de paasvakantie witte eieren aan, die normaal gezien moeilijk te vinden zijn in de winkels.

Daarnaast onderzoekt het trio of je wasmachine nu echt je sokken opeet. En zijn er trucjes om je bagage als eerste van de bagageband te laten rollen?

Wasmachines eten sokken op

Iedereen heeft in zijn kleerkast wel ergens een eenzame sok liggen. De tweede sok lijkt spoorloos. Maar waar is die naartoe? Thomas vindt een paar artikels met foto’s van sokken die opgegeten zijn door de wasmachine. Maar klopt dat wel? Eten wasmachines onze sokken op?

Thomas: "In mijn lade liggen enkele eenzame sokken te wachten op hun wederhelft. Soms duiken die terug op, maar vaker nog lijken ze echt verdwenen. Worden ze dan toch echt opgegeten door de wasmachine?"

Thomas pakt het meteen grondig aan en keert zijn wasmachine letterlijk binnenstebuiten. Maar geen sok te vinden. Hij moet het dus grootser aanpakken. Hij trekt naar een recyclagebedrijf in Menen, waar ze per jaar 25.000 ton wasmachines recycleren. Als sokken verdwijnen in wasmachines, dan moet daar zeker het bewijs te vinden zijn.

Witte eieren zijn beter voor het milieu

Gekookt, geklutst of als omelet… Niets lekkerder dan een eitje bij het ontbijt. Maar wat misschien niemand echt opvalt: we eten allemaal bruine eieren, want witte zijn bijna niet te koop. En toch zouden witte exemplaren veel beter zijn voor het milieu. Dat is wat artikels beweren. Maar is dat ook echt zo? En als dat zo is, waarom eten we ze dan niet?

Britt trekt naar een eierkwekerij waar ze zowel witte als bruine eitjes produceren. Ze mag er een dagje mee boeren en komt alles te weten over het verschil tussen witte en bruine kippen. En daar wordt het bevestigd: witte eieren zijn beter voor het milieu dan bruine. Om drie redenen: een witte kip legt meer eieren, heeft een langer productief leven, en eet zeven gram minder per dag.  

Britt: "Ze smaken net hetzelfde en zijn zelfs veel beter voor het milieu dan bruine eitjes, maar toch denken we dat witte eitjes minderwaardig zijn. Dat vooroordeel moeten we echt de wereld uit helpen."

De cijfers zijn hallucinant. Door over te schakelen op witte eieren zouden we de CO²-uitstoot kunnen verlagen met 8868 ton. Dat is de CO²-uitstoot van 1657 Belgische gezinnen voor een volledig jaar, of even veel CO²-uitstoot als 50 miljoen kilometer rijden - dat is ongeveer 1232 keer rond de aarde.

Britt kan het daar niet bij laten en steekt de handen uit de mouwen om het witte ei te promoten met een grote actie: met 15.000 witte eieren trekt ze met Jan en Thomas naar het Centraal station in Antwerpen om ze uit te delen. Maar daar houdt het niet op. Ze belt heel wat supermarkten op om de witte eitjes te promoten. Met resultaat: vanaf de paasvakantie liggen er witte eieren in de rekken bij Albert Heijn, Delhaize en Lidl. Colruyt start een proefproject op in september.

Hoe krijg je je koffer snel van de bagageband in de luchthaven?

Wie op vakantie gaat met het vliegtuig, wil zo snel mogelijk op zijn bestemming zijn. En wachten op bagage kan dan heel lang duren. Maar een artikel uit een reismagazine beweert dat er drie manieren zijn om bagage als eerste van de band te laten rollen na een vlucht: inchecken in business class, als allerlaatste inchecken, of je bagage inchecken als ‘fragile’, breekbaar dus.

Maar werken die trucjes nu ook echt? Jan en Britt zoeken het uit. En terwijl ze dan toch in de lucht hangen, helpen ze meteen nog enkele andere vliegtuigmythes de wereld uit.

Factcheckers: woensdag 10 april om 20.40 uur op Eén.

Over VRT 1

VRT 1 is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. VRT 1 wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. VRT 1 voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
[email protected]

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT 1
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos