Hoe kan je duizenden euro's besparen op een ziekenhuisfactuur?

Voor hetzelfde geld: ​ woensdag 14 oktober om 20.35 uur

Voor hetzelfde geld zoekt op woensdag 14 oktober uit hoe de patiënt kan vermijden om meer dan 3000 euro opleg te moeten betalen voor een éénpersoonskamer in een ziekenhuis. Zeker een offerte vragen aan het ziekenhuis, is alvast een goede tip om onaangename verrassingen te voorkomen. 

Het ene toiletpapier is het andere niet. Of toch? En hoe verklaar je dan die prijsverschillen? Britt Van Marsenille test het uit. 

Uit een grote enquête van het Radio 2-programma De Inspecteur bleek dat consumenten zich het meest ergeren aan agressieve telefoonverkopers. En dan zit je plots opgezadeld met een ongewenst abonnement bijvoorbeeld. Hoe geraak je er dan vanaf, wil Jan Van Looveren weten.

Voor hetzelfde geld: elke woensdag om 20.35 op Eén.

Hoe voorkom je meer dan 3000 euro opleg voor een eenpersoonskamer in het ziekenhuis?

“ Vraag een offerte aan een ziekenhuis. Dat is je recht en je voorkomt verrassingen.“ (Lieven Annemans, prof. Gezondheidseconomie U Gent )

Britt en Thibaut verwachten hun eerste kindje. Britt wil graag in een eenpersoonziekenkamer liggen en denkt dat de mutualiteit de meeste ziekenhuiskosten dekt. Thomas Vanderveken helpt het koppel om onaangename verrassingen op de ziekenhuisfactuur te voorkomen.

Als Britt en Thibaut voor een eenpersoonskamer kiezen, mag een ziekenhuis en de artsen supplementen vragen. In het ziekenhuis waar de gynaecologe van Britt werkt, bedraagt het supplement 179 euro per nacht en vragen de artsen 300 % erelonen. Op de offerte verschijnt een bedrag van meer dan 3.500 euro.

Britt heeft geen hospitalisatieverzekering en Thomas onderzoekt of er goedkopere ziekenhuizen zijn in de buurt. En hij merkt dat de prijsverschillen voor een bevalling groot zijn. De  goedkoopste eenpersoonskamer kost 1.800 euro, de helft goedkoper dan in het ziekenhuis waar haar gynaecologe werkt.

Britt Van Marsenille onderzoekt de kwaliteit en de prijs van toiletpapier

Per dag rollen we in ons land zo’n 15.000 kilometer toiletpapier af! Er zijn heel veel verschillende soorten toiletpapier, het aanbod is overweldigend: grote en kleine rollen, verschillende lagen, kleuren en geuren. 

Britt Van Marsenille stelt vast dat het bijna onmogelijk is om de eenheidsprijs per rol te achterhalen en dat de prijsverschillen groot zijn. Ze vraagt zich af of we niet teveel betalen. En is duurder toiletpapier beter dan de goedkopere?

Britt onderwerpt zo’n zes verschillende soorten rollen toiletpapier aan een grondige test. Krijgt ze de beste prijs voor de beste kwaliteit?

Hoe geraak je verlost van een abonnement dat je nooit besteld hebt?

"Vorig jaar kregen we meer dan 1000 meldingen van consumenten die via de telefoon in een 'abonnementen -valkuil' getrapt zijn".  (Johan Verbelen – FOD Economie)

Uit een grote enquête van het programma De inspecteur op Radio 2 bleek dat consumenten zich het meest ergeren aan agressieve telefoonverkopers. Anonieme bellers die ons, voor we het goed en wel beseffen, een abonnement aansmeren. Vier op de tien Vlamingen krijgt ermee te maken.

Vorig jaar kreeg het ministerie van economie zo’n 1000 meldingen van consumenten die via de telefoon in een abonnementen valkuil getrapt zijn.  Ook kijker Anthony heeft blijkbaar "ja" gezegd op een abonnement voor een puzzelboekje. Hij vecht het abonnement aan, maar geraakt er niet vanaf.

Jan Van Looveren wil hem helpen maar dat blijkt niet zo eenvoudig. 

Voor hetzelfde geld: elke woensdag om 20.35 op Eén.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over VRT 1

VRT 1 is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. VRT 1 wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. VRT 1 voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
robin.deveen@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met