Iedereen tegen Kanker goed voor 2.335.354 euro

Liveshow is niet het einde van de campagne

2.335.354 euro is het voorlopige eindbedrag van de actie Iedereen tegen Kanker, een organisatie van Kom op tegen Kanker en de VRT. De campagne riep alle Vlamingen op om in actie te schieten en geld in te zamelen om kanker te voorkomen, bestrijden en verzachten. De slotshow op Eén werd de climax.  In een hartverwarmende show werden reportages over kankerpatiënten en projecten afgewisseld met muziek en werd Vlaanderen gevraagd een gift te doen. Dit bedrag is dan ook de som van de opbrengst van de giften tijdens de slotshow en van de talloze acties die Vlaanderen vier weken lang in beweging brachten.

Iedereen tegen Kanker werd vier weken geleden gelanceerd met een aflevering van Iedereen beroemd die volledig in het teken stond van de campagne. Daarin werd Vlaanderen aangemoedigd om een actie op te zetten. Heel veel 'gewone' Vlamingen droegen hun steentje bij, maar ook bekende Vlamingen als Tom Waes, Linde Merckpoel, Sien Wynants, Marleen Merckx, Peter Van de Veire, Bartel Van Riet,... staken de handen uit de mouwen. Met acties zoals onder meer de Tombola tegen Kanker in Café Corsari, Koken tegen Kanker of Scoren tegen Kanker samen met de Pro League en de Voetbalbond, toonden heel wat BV's zich de afgelopen weken solidair met mensen die met kanker worden geconfronteerd.

De climax vond vanavond plaats. Marcel Vanthilt presenteerde de liveshow op Eén waarin een stand van zaken werd opgemaakt en Vlaanderen om een gift werd gevraagd.

Campagneleider Frank Deboosere reageert:

"Wat een ongelooflijk bedrag. Vlaanderen heeft zich weer eens van zijn meest gulle kant laten zien. En bovendien is dit slechts een begin. Wij gaan volop door met acties om de strijd tegen kanker nog beter te kunnen aangaan."

Leo Hellemans, gedelegeerd bestuurder van de VRT:

“Het doet deugd om te zien dat de vernieuwde aanpak van Kom op tegen Kanker zijn vruchten afwerpt. Ik ben fier op onze openbare omroep die zich inzet voor maatschappelijke thema's.  De VRT zal de campagne blijven steunen tot de strijd tegen kanker is gewonnen. Van harte bedankt iedereen."

Ook na deze liveshow kan iedereen acties blijven organiseren voor Kom op tegen Kanker.

Waar gaat het geld naartoe?

Het overgrote deel van wat Kom op tegen Kanker inzamelt, is voor wetenschappelijk onderzoek en psychosociale zorg. Verder zijn er nog twee kleinere bestedingsdomeinen die samen ongeveer vijf procent van de bestedingen vertegenwoordigen.

  • Wetenschappelijk onderzoek

Kom op tegen Kanker steunt zowel psychosociaal, sociaalwetenschappelijk als biomedisch onderzoek. Onderzoek waarvoor vandaag geen of te weinig geld is van de overheid of de farmaceutische industrie.

  • Psychosociale zorg

Kom op tegen Kanker verleent structurele steun aan de kinderoncologie, palliatieve sector en lotgenotengroepen.

  • Informatie en preventie

Kanker bestrijden doe je via onderzoek, verzachten via de psychosociale zorg, maar om de droom van een wereld zonder kanker te realiseren moet er uiteraard ook geïnvesteerd worden in preventie. De focus van Kom op tegen Kanker ligt hierbij op de strijd tegen roken, vooral om kinderen te beschermen tegen de rook en jongeren van de sigaret te houden.

  • Beleidsbeïnvloeding

Ook op beleidsbeïnvloeding wordt sterk ingezet. Elke patiënt heeft immers recht op de beste behandeling en zorg.

Een overzicht van waar het geld naartoe gaat vind je op www.komoptegenkanker.be/bestedingen

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over VRT 1

VRT 1 is het grootste televisienet van de VRT en het meest populaire in Vlaanderen. VRT 1 wil het publiek informeren, inspireren en verbinden. Het is er voor alle Vlamingen van jong tot oud in al hun eigenheid en verscheidenheid. VRT 1 voelt en voedt de hartslag van de Vlaamse samenleving door mediagebruikers te benaderen vanuit een nabijheid en een maatschappelijke betrokkenheid. Het zorgt ervoor dat mensen elkaar begrijpen in een wereld van versnippering. Het brengt nieuws en duiding, human interest, eigen fictie, ontspanning met maatschappelijke meerwaarde en sport.

Voor pers (opgelet: kijkersvragen worden enkel beantwoord via de klantendienst)
Robin De Veen
robin.deveen@vrt.be

Voor kijkers en surfers
Klantendienst VRT
02 741 31 11
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het fotoportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

Neem contact op met

Auguste Reyerslaan 52 1043 Brussel