Namaak? Gewoon te koop via Facebook
Een nieuwe undercoverreportage in Volt op woensdag 27 mei op Eén
Wie online op zoek gaat naar schoenen, handtassen of riemen, vindt steeds vaker ook zijn gading op allerlei Facebookpagina’s. Via persoonlijke berichten kan je daar de aanbieders van spullen aanspreken en zo een prijs en een plaats afspreken om de deal te beklinken. Alleen lijkt het erop dat de meeste van die spullen pure namaak zijn en de verkopers niet met hun echte naam online staan. Volt maakte een Facebookprofiel aan en ging op onderzoek.
Een undercoverreporter van het Eén-programma Volt maakt een Facebookprofiel aan onder een andere naam en spreekt af met een aantal verkopers. Een aantal onder hen ontkennen dat ze namaakproducten verkopen. Anderen geven het al snel toe, maar benadrukken dat het wel om kwaliteit gaat.
De Voltreporter geeft vervolgens aan dat ze zelf ook wel een handeltje wil beginnen. Zo verzamelt ze tips en tricks om niet tegen de lamp te lopen. Eén verkoper nodigt haar zelfs uit in de garagebox waar hij al zijn namaakspullen stockeert.
Volt belicht zo een minder bekende vorm van namaakverkoop in ons land. Vorig jaar werden er 435.000 namaakproducten in beslag genomen. De FOD Economie reageert in de studio want zij staan in voor de controles. Hoe kan je de consument beschermen? Maar ook de echte merken, want zij hebben veel last van oneerlijke concurrentie.
En verder in Volt op woensdag 27 mei:
- Hoe blijft een pint het langst heerlijk fris? En waarin smaakt een pintje het best? Kobe vergelijkt een glas met een blikje, een plastic beker en een flesje.
- Frisdrankautomaten op school: weg ermee? Volt voedt de discussie met een eigen steekproef: drinken leerlingen op een school zónder frisdrankautomaat ook minder frisdrank? Minister van Onderwijs Hilde Crevits discussieert mee in de studio.
- Laurens Nuyens, beter bekend als "De Lau" en nog beter bekend als broer van Astrid Bryan is voor een dag ongediertebestrijder. Een job in de reeks over moeilijk in te vullen vacatures.
- Samsonite maakt reiskoffers die volgens het bijhorende reclamefilmpje bijzonder sterk zijn. Of ze dat ook écht zijn, moet blijken uit de Volt-reclametest. Kobe laat zich bijstaan door een aanhangwagen, een werfkraan, rugbyspelers en twee tractoren.
Volt: op woensdag 27 mei om 21.10 uur op Eén