Heeft Frank zijn vroegere beste vriend Waldek voor dood achtergelaten?
Dit ziet de kijker vanavond in THUIS: het gevecht tussen Frank en Waldek. Maar hoe kwam deze scène tot stand? Een unieke blik achter de schermen bij deze scène
De seizoensfinale van THUIS heeft traditiegetrouw enkele cliffhangers in petto en dit jaar is dat onder meer de vraag waar Waldek is en wat er gebeurd is. In de aflevering van donderdag 22 juni was de kijker getuige van een spectaculaire vechtsscène tussen Frank en Waldek.
De makers nemen u graag mee voor een exclusieve blik achter de schermen bij de opnames van dit gevecht die gedraaid werden langs het Netekanaal in Lier.
In de aflevering van donderdag 22 juni ziet de kijker dat het Frank was die zijn vroegere boezemvriend Waldek een week eerder met enkele stevige vuistslagen en rake schoppen stevig toetakelde aan het kanaal. Eddy (Daan Hugaert) probeerde Frank in te tomen. Waldek (Bart Van Avermaet) is sindsdien vermist. Gaf Frank (Pol Goossen) Waldek een vuistslag te veel? Of is er nog iets anders gebeurd? Wel meer mensen lusten Waldek momenteel rauw.
THUIS, seizoensfinale op vrijdag 23 juni om 20.10 uur op Eén
VIA LEES MEER: FOTOVERSLAG ACHTER DE SCHERMEN VAN THUIS
Een goed geoliede machine
Een doorsnee draaidag loopt van 8 tot 18 uur, los van alle repetities. Alle medewerkers krijgen de scenario's zo'n 10 weken op voorhand en dan gaat iedereen hiermee aan de slag.
De thuis van THUIS is Studio Manhattan in Leuven, met ongeveer 230 draaidagen in de studio per jaar. Veel scènes worden ook gedraaid op de vaste buitenlocaties zoals De Dreef in Ternat en De withoeve in Huldenberg. Per seizoen zijn er zo'n 100 buitenopnames. Regelmatig trekt de ploeg ook naar andere locaties zoals naar het Netekanaal in Lier om de vechtscène in beeld te brengen.
Buitenopnames altijd weer een oefening in flexibiliteit
Opnames met dieren en kinderen zijn een risico maar ook buitenopnames. Uitgerekend op deze opnamedag, een venijnige aprildag, begon de opname van de vechtsscène in de vroege avond onder een stralende zon en blauwe lucht. Maar om het laatste shot vanuit een andere hoek te filmen was de zon al onder en klopte het donkere beeld niet meer met de eerste opnames. Cameraman Ben Liguori:
Het leukste zijn de opnames op locatie. Maar ook het meest risicovol. We zijn afhankelijk van factoren die we niet altijd in de hand hebben, en dan is het wel balen als het niet volgens plan verloopt ondanks alle voorbereidingen. Zoals nu ook dus. We overleggen altijd goed met iedereen wat dan de beste oplossing is en in dit geval zullen we wellicht nog eens een deel van de scène op een andere dag moeten draaien.
"Nu zit ik ermee, met die tattoo van Eddy!"
Met de juiste kledij en make-up worden Pol, Daan en Bart als vanzelf hun personages. Schminkster Sonja Declerck neemt Pol onder handen. Na een laagje make- up kan hij zijn Frank-plunje aantrekken en bereidt hij zich in alle rust voor op zijn scène. Ondertussen schuiven collega’s Daan Hugaert (Eddy) en Bart Van Avermaet (Waldek) aan bij Sonja. Bart houdt een foto van zijn personage voor zich zodat Sonja de juiste verwondingen kan schminken.
Sonja:
Ik hou erg van mijn job. Wij hebben veel contact met de acteurs, we horen en zien veel. Ik zeg altijd: de regisseur zegt alles, de cameraman ziet alles en ik weet alles!
Sonja’s eerste werk als Daan een draaidag heeft, is trouwens zijn tattoo knippen! Want die is vals natuurlijk. Elke keer opnieuw moet dat gebeuren. En wordt die op dezelfde plaats geplakt. En dan dist Sonja een geheimpje op hoe dat komt:
Oorspronkelijk zou ‘den Eddy’ maar drie dagen meespelen in THUIS. Een kleine rol, een wat minder conventioneel personage die er van de makers dus ook wat ruig en stoer moest uitzien. ze besloten hem daarom een tattoo te geven. Maar ondertussen zit Eddy er al 15 jaar in! En een tattoo kan je niet zomaar verwijderen van iemands lichaam en nu zit ik er dus mee! Elke keer opnieuw knip ik de tattoo van Eddy uit en wordt ze op exact dezelfde plaats geplakt. (lacht)
Een deel van de crew zet alles klaar op de set, anderen genieten nog even van een relax momentje en eten een hapje. En dan is het tijd om eraan te beginnen.
Waar kennen we de stuntcoördinator van?
Tot diep in deze bevroren aprilnacht staan er scènes gepland. Eerst oefenen de acteurs de gevechtsscène in met de freelance stuntcoördinator Robert De La Haye. Robert toont elke slag of schop die er moet worden gegeven even voor. Hij rolt zelf over de grond, geeft tips en commentaar. Elke beweging wordt besproken met de acteurs en de regisseur en dan ingeoefend en indien nodig bijgestuurd. Eerst op de mat, bij opname zonder mat. Geloofwaardigheid voor alles.
Robert speelde zelf ooit even mee in THUIS. Nu doen de makers af en toe een beroep op hem als er actiescènes op het programma staan. Onder de kledij van Bart zit een kussentje verstopt om de schoppen op te vangen. Kleedster Lieve Janssens helpt Robert om bij Bart de nodige bescherming aan te brengen.
We doen meer dan enkel het juiste kostuum of kleedje uitzoeken en klaarleggen voor de acteurs. Ze hebben nu bijvoorbeeld ook alledrie een ‘damartke’ gekregen van mij want het is erg koud.
Tussen de opnames door brengt Lieve warme dekentjes voor de acteurs en wordt Bart op set of in de camper wat bijgeschminkt. De verwondingen na het gevecht moeten uiteraard kloppen. Een gebroken neus en bloed realistisch tevoorschijn toveren neemt wel wat tijd in beslag. Maar Bart houdt er de sfeer in en maakt grapjes met schminkster Sonja.
Van setdresser, tot kleedster of regisseur: iedereen heeft zijn rol
D.O.P. (director of photography) Philippe Van Horenbeek houdt zich klaar, met in zijn kielzog een collega die hem letterlijk ondersteunt en zijn pad effent. Een ‘harnascamera’ van goed dertig kilo zwaar hangt op Philippe.
Philippe:
“In principe werken we met vier vaste D.O.P.’s die elk een blok voor hun rekening nemen. Als we buiten de studio filmen en complexere opnames hebben zoals vandaag, zijn we met enkele cameramannen aanwezig. Ben is er voor de vaste camera en ik bedien vandaag de steadycam.”
Dat de sfeer goed zit in het team vindt ook Danny Hoedemaekers, de grip/machinist. Zelf is hij met al zijn enthousiasme en energie een van de grootste sfeermakers op de set:
Vandaag ben ik niet echt hard aan het werk (lacht) Ik doe doorgaans de zwaardere taken, het zwaar vervoer zeg maar. Maar omdat het wat ingewikkeldere opnames zijn en er dan altijd een helpende hand bij kan, ben ik er vandaag ook bij. Dat gaat tot bijvoorbeeld de technische installatie van alles, een extra kabel zoeken, het laten aanrukken van extra dekentjes voor de acteurs tijdens het wachten op deze toch wel venijnig koude lentedag en zelfs het tegenhouden van auto’s die anders net in beeld komen en de scène vergallen.
Retake of niet?
Voorbijrijdende fietsers en auto’s verstoren de opnames maar evengoed steekt die dag het licht stokken in de wielen: de nacht valt en bij de retake is het plots te donker en klopt het plaatje niet meer. Opnieuw volgt overleg. De acteurs blijven er kalm onder. Ze blijven gefocust, klaar om direct weer in hun rol te stappen. Er volgen nog enkele takes, maar een deel van de scène zal toch terug moeten worden opgenomen omdat het nu te donker is. Ook dat hoort er soms bij op locatie. Kwaliteit voor alles bij THUIS.