Slimmer en goedkoper leven? Xavier Taveirne is terug met WinWin op VRT 1
Zes weken lang: weetjes, handige tips en scherpe onderzoeksjournalistiek
Maandag 1 september 2025 - Na het succesvolle eerste seizoen in januari keert WinWin in september terug op VRT 1 voor een dagelijkse dosis consumententips. Zes weken lang gidst Xavier Taveirne de kijker door weetjes, handige tips, scherpe onderzoeksjournalistiek en geestige extraatjes. Alles om het leven eenvoudiger én betaalbaarder te maken.
Xavier Taveirne: “Ook in seizoen 2 proberen we de consument slimmer te maken. Dat doen we met een handvol nieuwe rubrieken en vertrouwde gezichten, die proeven, testen en verklaringen zoeken om van ons betere consumenten te maken. Maar ook de Klacht van de Week is er weer, waar ik opnieuw het onrecht aanpak. Ik ben nog altijd verrast hoe sommige mensen en bedrijven er alles aan doen om de regels niet te moeten volgen”.
En dat doet WinWin niet alleen op televisie: het consumentenmerk van VRT zet vier weken lang alles op alles om het leven van élke Vlaming betaalbaarder te maken tijdens de WinWinWeken. Hoe? Door slimmer om te gaan met geld, tips te delen en elkaar te inspireren. Dat is 'WinWinnen' – en dat doen we samen tijdens de WinWinWeken! Vanaf 25 augustus te volgen via alle VRT-merken: on air, online en op sociale media.

WinWin: vanaf 1 september, elke weekdag om 19.45 uur op VRT 1, met een compilatie van het beste van de week op zaterdag.
WinWinWeken: vanaf 25 augustus te volgen via alle VRT-merken: on air, online en op sociale media.
Van 'Homo consumentalis' tot 'top of flop'
Xavier en zijn team gaan aan de slag met grote en kleine consumentenproblemen. Iedere dag zit er een mix van een vijftal rubrieken in de aflevering.
En daar zijn er enkele nieuwe bij dit seizoen:
- Homo consumentalis
In 'Homo consumentalis' verzamelt Kristel Verbeke een grote groep Vlamingen voor een smaaktest. Elke aflevering laat ze hen telkens vijf varianten van één product proeven, zowel A-merken als huismerken. Samen met het smaakpanel én een expert zoekt ze een antwoord op de vraag: wat is de lekkerste paprikachips, sandwich, honing, passata, olijfolie, mozzarella, choco met hazelnoten, appelcompote, hummus, cola, rijstpap en speculaas?
- Grijze raad
In deze nieuwe rubriek vraagt Bert De Kock huis-, tuin- en keukentips aan oudere mensen. Wat helpt er tegen een verkoudheid of zweetvoeten? Wat moet je doen als je niet kan slapen? Hoe krijg je een vlek uit je tafel? Hoe krijg je een bloedvlek uit kleren? Een generatiekloof die voor één keer omgekeerd is.
- Da’s erover
In 'Da’s erover' onderzoeken mystery shoppers de huisregels van winkels en openbare diensten. Gewapend met een verborgen camera nemen ze de proef op de som. Als er huisdieren toegelaten zijn, kan je dan ook met je alpaca iets gaan drinken in een koffiebar? Hoe reageren verkopers wanneer kinderen een salon of televisietoestel van 500 euro willen kopen? En hoe ver kan je gaan als je een tearoom gebruikt als je werkplek? Kennen de winkels de huisregels? En hoe klantvriendelijk blijven ze wanneer klanten misschien nét iets te ver gaan?
- Nona WinWint
Studio Brussel-gezicht Nona Van Braeckel wil dit jaar minder consumeren en daarom doet ze mee aan de 'low buy challenge'. Dat wil zeggen: minder én bewuster kopen. Daarom heeft ze een paar regels bedacht maar kan ze zich aan die regels houden? En hoe moeilijk is het om dit vol te houden? Alle afleveringen met Nona WinWint worden uitgezonden tijdens de WinWinWeken - een periode waarin VRT zich focust op betaalbaarder leven.
- Het etiket
In 'Het etiket' pluist Manu Van Acker uit wat merken allemaal op de verpakking zetten. Schreeuwerige woorden, hippe termen, half-Engelse beloftes — vaak klinkt het smooth en ingewikkeld, maar wat betekenen ze eigenlijk? Begrijpt de consument wat een merk bedoelt met een 'hydrating clean comfort 24h nourishing micromoisture'? Of met 'kokosmelk zonder inzet van apen'? Gewapend met zijn telefoon en een winkelkar vol vreemde etiketten gaat Manu op onderzoek.
- Chef hAkIm
Hakim Chatar mag zich in deze rubriek uitleven als chef Hakim. Zijn souschef? Artificiële intelligentie. Hoe maak je zelf sushi zonder je budget in stukken te snijden? Kan je een volwaardige BBQ voor zes organiseren met kleingeld uit de auto? En bestaat er zoiets als een lunch die snel, goedkoop, verrassend én eetbaar is? Hakim duikt de keuken in met vragen van kijkers én de digitale wijsheid van AI. Hij volgt het recept, proeft het resultaat en stelt zich de enige vraag die er écht toe doet: heeft AI gelijk? Is het binnen budget, en vooral: is het lekker?
- De consumentencup
In deze rubriek ronselt Annabet Ampofo twee vrijwilligers in de winkelstraten die het tegen mekaar zullen opnemen in een quiz. Wie kan er binnen de minuut de meeste juiste antwoorden geven over het consumentennieuws van de week? De winnaar mag zich gelukkig prijzen met de WinWin-beker.
- Trash talks
Elke week gaat Xavier Taveirne op wandel met een andere bekende Vlaming. Ze gaan samen op een speciale locatie afval verzamelen en ondertussen praten ze over hoe zij omgaan met duurzaamheid, hoe ze proberen te sorteren en bewuster omgaan met afval.
Terug van weggeweest:
- Klacht van de week
Xavier helpt een luisteraar/kijker die opgelicht is. Deze rubriek wordt vijf dagen van de week vervolgd. Xavier gaat in gesprek met de gedupeerde, onderzoekt wat er aan de hand is en gaat op zoek naar wie er achter de oplichting zit. Elke dag zien we de evolutie van deze zoektocht met op vrijdag (hopelijk) een oplossing van het probleem. De hele klacht van de week wordt in één deel uitgezonden op zaterdag
- De brokkentest
In 'De brokkentest' vertrekt Jacotte Brokken altijd van een vraag van de kijker: welke frituursnack bevat de minste calorieën? Welk fluohesje is het veiligste? Zijn snijbloemen schadelijk voor de gezondheid? Jacotte zet de grote middelen in en laat de producten soms zelfs tot in een labo testen, in haar zoektocht naar het juiste antwoord.
- Top of flop
Kamal Kharmach test gadgets uit die op Tik Tok heel populair zijn. Van dweilschoenen tot een laser toetsenbord, Kamal test ze op zijn eigen, heerlijk humoristische manier. Werken ze inderdaad zoals wordt voorgesteld? Is het een top? Of is het een flop? En ligt het dan aan het gadget of aan Kamal zelf?
- De klantendienst
Een vast panel van acteurs, Robrecht Vanden Thoren, Lucie Plasschaert, Ini Massez, Titus De Vooght, Bert Huysentruyt en Awa Ndiaye speelt waargebeurde kafkaiaanse klantendienstsituaties na. Herkenbare cases waarbij klanten van het kastje naar de muur worden gestuurd.
- De reis van de prijs
Chris Sugira is financieel expert en vraagt zich bij ieder voorwerp dat hij in zijn omgeving tegenkomt af ‘van waar komt die prijs?’. In een animatierubriek gaan we op zoek naar de herkomst van een product en hoe die prijs bepaald wordt. Zo onderzoekt Chris hoeveel een toiletrol kost of waarom je zoveel betaalt voor een avondje cinema. Economie voor beginners, met een kwinkslag!
- Wat zegt de expert
Nino Darsalia is een advocaat die voor WinWin juridische vragen beantwoordt van kijkers. Barbara Van Speybroeck geeft een antwoord op verzekeringsvragen en notaris Astrid Dobbels doet hetzelfde bij notariskwesties. Mag je je kinderen onterven? Ben je nog verzekerd als je raam van je huis openstaat tijdens de inbraak? Of: mag je trouwen op je sterfbed?
Breed consumentenmerk
WinWin, met stevige wortels op Radio 2 en vervolgens succesvol uitgebreid op televisie, is intussen uitgegroeid tot een breed consumentenmerk dat leeft op alle schermen. Je vindt WinWin als podcast, in een wekelijkse nieuwsbrief, met een vaste plek op VRT NWS, op een Facebookpagina met meer dan 100.000 volgers, én vanaf eind augustus ook op Instagram.
Met een dreamteam van vertrouwde én nieuwe gezichten - Kristel Verbeke, Kamal Kharmach, Jacotte Brokken, Chris Sugira, Bert De Kock, Hakim Chatar, Manu Van Acker, Nona Van Braeckel en Annabet Ampofo - trekt Xavier Taveirne elke dag opnieuw ten strijde tegen grote én kleine consumentenkwesties. En dat doen ze niet alleen met dossierkennis en scherpe vragen, maar ook met een stevige portie zelfrelativering en humor. Ze informeren, onderzoeken, testen én troosten — zodat de Vlaming weet waar die recht op heeft, hoe je niet te veel betaalt, en er af en toe ook eens mee kunt lachen.
WinWinWeken
In de dure maand september gaat VRT samen 'WinWinnen' tijdens de WinWinWeken. Xavier vraagt heel Vlaanderen om de komende maand tips te delen om slimmer met je geld om te gaan. Zo wordt het leven nét dat tikkeltje betaalbaarder. De WinWinWeken worden gedragen door alle VRT-merken: on air, online en via sociale media.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat één op drie Vlamingen financieel niet rondkomt. Betaalbaar leven is een topprioriteit, en geld zorgt voor zorgen. Daarom wil VRT met de WinWinWeken niet alleen informeren, maar ook activeren: met concrete tips en verhalen van gewone Vlamingen. Want slimmer leven, dat is een WinWin voor iedereen.
Lisa Dupond