Slimmer en goedkoper leven? Xavier Taveirne is terug met WinWin op VRT 1
Vijf weken lang weetjes en handige tips
Donderdag 11 december 2025 - Na twee succesvolle seizoenen is WinWin vanaf januari terug op VRT 1 met een dagelijkse portie consumententips. Vijf weken lang gidst Xavier Taveirne je door handige weetjes, slimme bespaartips en een vleugje humor. Alles om jouw leven eenvoudiger én betaalbaarder te maken.
Xavier Taveirne: “De wereld van consumenten zit vol verleidingen. Met WinWin proberen we ook in het derde seizoen op VRT 1 mensen slimmer te maken. Met handige tips en weetjes, maar we blijven ook vechten om consumentenonrecht aan te pakken. In de 'Klacht van de week' probeer ik opnieuw recht te zetten wat fout zit.”
WinWin: vanaf 5 januari elke weekdag om 19.45 uur op VRT 1, met een compilatie van de 'Klacht van de week' op zaterdag.
WinWin is een programma van VRT Studio's voor VRT 1.
Van ‘Klacht van de week' tot ‘De grijze raad’
Xavier en zijn team gaan aan de slag met grote en kleine consumentenproblemen. Iedere dag zit er een mix van een vijftal rubrieken in de aflevering. En daar zijn enkele nieuwe rubrieken bij dit seizoen:
- 'Geld(t) dat wel?': In ‘Geld(t) dat wel?’ gaat Chris Sugira op zoek naar de waarheid achter hardnekkige geldmythes. Is het leven echt duurder voor vrouwen? Kost een kind evenveel als een huis? En zijn bioproducten altijd prijziger? Gewapend met zijn vlogcamera onderzoekt Chris deze vragen. Kan hij de mythes ontkrachten, of blijken ze toch te kloppen?
- 'Van waar komt dat?': In ‘Van waar komt dat?’ vraagt Laura Govaerts zich af waarom we vandaag op een bepaalde manier consumeren – en hoe dat ooit is begonnen. Waarom heeft bijna iedereen nu een smartphone? Luisterden we vroeger ook overal naar muziek? En hoe is ons reisgedrag door de jaren heen veranderd? Om antwoorden te vinden, duikt Laura letterlijk én figuurlijk in het VRT-archief.
Terug van weggeweest:
- 'Chef hAkIm': Hakim Chatar kruipt opnieuw in de huid van chef Hakim. Maar deze keer staat hij er niet alleen voor: naast artificiële intelligentie krijgt hij hulp van enkele bekende Vlamingen. Arno The Kid, Nona ’t Jolle, Annabet Ampofo, Kassaticket en Elodie Gabias duiken samen met Hakim de keuken in, gewapend met de digitale wijsheid van AI. Ze volgen het recept, proeven het resultaat en stellen zich één cruciale vraag: heeft AI gelijk? Is het binnen budget – en vooral: is het lekker?
- 'Het etiket': Dit seizoen verkent WinWin opnieuw de wereld van mysterieuze etiketten, maar deze keer is het Charlotte Sieben die ze ontrafelt. Schreeuwerige claims, hippe buzzwords, half-Engelse beloftes — ze klinken vaak cool en ingewikkeld, maar wat betekenen ze écht? Snapt de consument wat een merk bedoelt met ‘atmosferische vervuiling’? Of met ‘tasty foods for happy cats’? Gewapend met haar smartphone en een winkelkar vol vreemde labels gaat Charlotte op onderzoek.
- 'De consumentencup': In deze rubriek gaat Annabet Ampofo opnieuw op zoek naar twee vrijwilligers voor een spannende quiz. Maar dit keer niet in de winkelstraten: ze trekt naar vijf middelbare scholen. Daar test ze de consumenten van de toekomst. Wie geeft binnen één minuut de meeste juiste antwoorden over het consumentennieuws van de week? De winnaar gaat naar huis met de felbegeerde WinWin-beker.
- 'Klacht van de week': Elke dag stroomt de WinWin-mailbox vol met klachten van consumenten. Xavier Taveirne gaat op onderzoek: wat is er precies gebeurd, wie is getroffen en hoe lossen we dit op? Vijf dagen lang volg je stap voor stap hoe het verhaal zich ontwikkelt, met op vrijdag hopelijk een oplossing. Op zaterdag zie je het volledige dossier in één aflevering.
- 'Homo consumentalis': In ‘Homo consumentalis’ verzamelt Kristel Verbeke opnieuw een groep Vlamingen voor een smaaktest. In elke aflevering proeven ze vijf varianten van één product – van A-merken tot huismerken. Samen met het panel en een expert zoekt Kristel het antwoord op één vraag: wat smaakt het best? Komen aan bod: aardbeienconfituur, Griekse yoghurt, frangipane, ketchup, pesto, non-alcoholische schuimwijn, chocolademousse, appelsiensap, Parmezaanse kaas en guacamole.
- 'Grijze raad': In deze rubriek gaat Bert De Kock opnieuw langs bij oudere generaties voor huis-, tuin- en keukentips. Hoe pak je stinkende schoenen aan? Wat doe je met een gat in je kleren? En hoe verwijder je kalk van je douchekop? Een omgekeerde generatiekloof, boordevol praktische wijsheid.
- 'De brokkentest': In ‘De brokkentest’ gaat Jacotte Brokken op zoek naar antwoorden op vragen van kijkers: hoe lang kun je een afwasspons gebruiken? Welke stofzuiger scoort het best? Zijn winterbanden echt nodig? Welke oordoppen werken het beste? En helpen sportdranken bij lange duurlopen? Jacotte zet alles op alles – soms zelfs met labotests – om het juiste antwoord te vinden.
- 'Top of flop': Kamal Kharmach test TikTok-gadgets die razend populair zijn. Van een AI-plantenpot tot een draagbare wasmachine: Kamal probeert ze uit op zijn eigen, heerlijk humoristische manier. Doen ze wat ze beloven? Is het een top of een flop? En ligt het aan het gadget – of aan Kamal zelf?
- 'De klantendienst': Een vast panel van acteurs - Robrecht Vanden Thoren, Ini Massez, Els Dottermans, Bert Huysentruyt, Awa Ndiaye, Marjan De Schutter en Laura De Geest - speelt waargebeurde kafkaiaanse klantendienstsituaties na. Herkenbare cases waarbij klanten van het kastje naar de muur worden gestuurd.
- 'De reis van de prijs': Chris Sugira is financieel expert en vraagt zich bij ieder voorwerp dat hij in zijn omgeving tegenkomt af: ‘van waar komt die prijs?’. In een animatierubriek gaat WinWin op zoek naar de herkomst van een product en hoe die prijs bepaald wordt. Zo zoekt Chris uit hoeveel een pakje friet écht kost en waarom een kerstboom soms zo duur is. Economie voor beginners, met een kwinkslag!
- 'Wat zegt de expert': Nino Darsalia is een advocaat die voor WinWin juridische vragen beantwoordt van kijkers. Barbara Van Speybroeck geeft een antwoord op verzekeringsvragen en notaris Astrid Dobbels doet hetzelfde bij notariskwesties. Verlies ik mijn voorrang als ik gestopt ben? Kan ik mijn vermogen nalaten aan m’n hond? Is een verzekering verplicht om met een e-step te rijden?
Breed consumentenmerk
WinWin, met stevige wortels op Radio 2 en vervolgens succesvol uitgebreid op televisie, is intussen uitgegroeid tot een breed consumentenmerk dat leeft op alle schermen. Je vindt WinWin als podcast, in een wekelijkse nieuwsbrief, met een vaste plek op VRT NWS, op een Facebookpagina met meer dan 100.000 volgers, en op Instagram.
Met een dreamteam van vertrouwde én nieuwe gezichten trekt Xavier Taveirne elke dag op Radio 2 ook opnieuw ten strijde tegen grote én kleine consumentenkwesties. En dat doet het team niet alleen met dossierkennis en scherpe vragen, maar ook met een stevige portie zelfrelativering en humor. Ze informeren, onderzoeken, testen én troosten — zodat de Vlaming weet waar die recht op heeft, hoe je niet te veel betaalt, en er af en toe ook eens mee kunt lachen.